Novel Finding: Reading Literary Fiction Improves Empathy

Novel Finding: Reading Literary Fiction Improves Empathy: Scientific American

 

How important is reading fiction in socializing school children? Researchers at The New School in New York City have found evidence that literary fiction improves a reader’s capacity to understand what others are thinking and feeling.

 

Emanuele Castano, a social psychologist, along with PhD candidate*1 David Kidd conducted five studies in which they divided a varying number of participants (ranging from 86 to 356) and gave them different reading assignments: excerpts from genre (or popular) fiction, literary fiction, nonfiction or nothing. After they finished the excerpts the participants took a test that measured their ability to infer and understand other people’s thoughts and emotions. The researchers found, to their surprise, a significant difference between the literary- and genre-fiction readers.

 

When study participants read non-fiction or nothing, their results were unimpressive. When they read excerpts of genre fiction, such as Danielle Steel’s The Sins of the Mother, their test results were dually insignificant. However, when they read literary fiction, such as The Round House by Louise Erdrich*2, their test results improved markedly—and, by implication, so did their capacity for empathy. The study was published October 4 in Science.

 

The results are consistent with what literary criticism has to say about the two genres*3—and indeed, this may be the first empirical evidence linking literary and psychological theories of fiction. Popular fiction tends to portray situations that are otherworldly and follow a formula to take readers on a roller-coaster ride of emotions and exciting experiences. Although the settings and situations are grand, the characters are internally consistent and predictable, which tends to affirm the reader’s expectations of others. It stands to reason that popular fiction does not expand the capacity to empathize.

 

Literary fiction, by contrast, focuses more on the psychology of characters and their relationships. “Often those characters’ minds are depicted vaguely, without many details, and we’re forced to fill in the gaps to understand their intentions and motivations,” Kidd says. This genre prompts the reader to imagine the characters’ introspective dialogues. This psychological awareness carries over into the real world, which is full of complicated individuals whose inner lives are usually difficult to fathom. Although literary fiction tends to be more realistic than popular fiction, the characters disrupt reader expectations, undermining prejudices and stereotypes. They support and teach us values about social behavior, such as the importance of understanding those who are different from ourselves.

 

The results suggest that reading fiction is a valuable socializing influence. The study data could inform debates over how much fiction should be included in educational curricula and whether reading programs should be implemented in prisons, where reading literary fiction might improve inmates’ social functioning and empathy. Castano also hopes the finding will encourage autistic people to engage in more literary fiction, in the hope it could improve their ability to empathize without the side effects of medication.

 

小説の発見:文学小説を読む事は感情移入を向上させる

 

学校の子供達を社会に適応する点で小説を読むことはどのくらい大切か。他人が考えていることや感じていることを理解する読み手の能力を文学小説が上げるという証拠をニューヨークシティのザ・ニュースクールの研究者は見つけた。

 

社会心理学者のエマニュエル・カスタノは博士号取得者のデイビッド・キッドとともに5つの研究を行った。研究で彼らは様々な多くの(86~356人に至る)参加者を区別して、参加者に違う読書の課題を与えた。ジャンル(あるいは大衆)小説、文学小説、ノンフィクションからの抜き刷りである。或いは読ませない。抜き刷りを読み終えると、参加者は他者の思考や感情を推察して理解する能力を計る試験を受けた。驚いたことにその研究者らは文学小説とジャンル小説の読み手との間に重大な違いを発見した。

 

研究の参加者がノンフィクションを読んだかあるいは何も読まなかった時、結果は印象的でなかった。ダニエル・スティールの The Sins of the Mother のようなジャンル小説の抜き刷りを読んだ時、結果は重ねて取るに足らなかった。しかしルイーズ・アードリックの The Round House のような文学小説を読んだ時、彼らの試験結果は著しく上がった――そしてそれとなく、感情移入の能力が上がったのだ。研究は Science に10月4日に発表された。

 

研究結果は文芸評論が該当の2つのジャンルについて述べるところと一致している――そして確かに、これは小説における文学と心理学の理論に関連する初めての経験的証拠かもしれない。大衆小説は、空想的な状況を描いて、感情とわくわくするような経験のあるジェットコースターに乗らせるため決まりきったやり方に倣う傾向がある。設定や状況は壮大だが、登場人物たちは内面的に一貫していて属性として断定できるものであり、そのことは読者の他人に対する予想を強める。大衆小説は感情移入できる能力を伸ばさないのは当然だ。

 

対照的に文学小説は、登場人物や登場人物の人間関係の心理にもっと集中する。「しばしばこの登場人物の心はあまり詳細な説明がなく曖昧に描写されていて、私達は登場人物の意図や動機付けを理解するためには隙間を埋めなければなりません」とキッドは言う。このジャンルは読み手に登場人物の内省的対話を想像するよう促す。この心理的自覚は、大抵理解し難い精神生活をもつ複雑な人で溢れている現実世界に引き継ぐのだ。文学小説は大衆小説よりも現実的だが、その登場人物たちは読み手の予想を惑わせ、偏見や固定観念を弱める。彼らは助けとなり、我々に自分とは異なる人を理解する重要性のような、社会的行動についての価値を教えてくれる。

 

研究結果によれば、小説を読む事は社会への適応を促す有用な作用である。研究データは次の議論に影響を与えるだろう。小説はどのくらい教育カリキュラムに含まれるべきか。そして読書プログラムが刑務所で実行されるべきかどうか、実行されれば刑務所で文学を読む事は受刑者の社会生活を営む能力と感情移入を向上するかもしれない。カスタノもこの発見で自閉症の人がもっと文学作品に手をつけるようになったらと思っている。薬の副作用なしで彼らの共感的理解できる能力を上げられたら、と。

 

Scientific American の記事から。面白そうだったので訳しました。昔から近いことをよく言われてましたが、きちんと研究結果が出たと。大衆小説でなくて文学が Empathy を育む、と・・・。

つまりラノベは感情移入を鍛えるには不適切というわけか^^;

確かに大抵は、展開が「ジェットコースター」ではない文学小説は内面の動きに集中します。それを追っていって、人物の心の描写から推察する能力みたいなものは、大衆小説では磨き難いかもしれませんナ……。

 

predicable「属性として断定できる」って形容詞どこで使うんだよと思ってたんですが、大衆小説の登場人物が predicable とな。ナルホドこういう時に使えるんですね。

*1:a PhD candidate [cand.] = 博士課程を修了し博士論文提出の資格を得た学生《◆ABD ともいう》(G4)

*2:最初ルイズ・アードリッチと訳したんですが後で調べたら ch は[k]発音っぽいですね。この人アメリカでは有名な小説家らしいですが

*3:後に述べる大衆小説と文学小説のこと